Trend dovoliti vstop psom v bolnišnice, domove za ostarele in druge zdravstvene ustanove se širi tudi na druge organizacije, iz katerih izhajajo anekdote o pozitivnih reakcijah zaposlenih in strank. Te reakcije so konsistentne z ugotovitvami študij, ki preučujejo interakcijo človek-žival in podpirajo vlogo hišnega ljubljenca kot obliko neobsojajoče socialne podpore, ki se lahko razširi tudi na delovno mesto in spodbudi medosebne interakcije, pozitivno vpliva na produktivnost, delovno zadovoljstvo in pripadnost organizaciji ter zmanjša reakcije na stres.
Lani sva izvedli raziskavo o tem, kakšno vlogo ima pes v Sloveniji, in sicer na takšnih delovnih mestih, kjer njegova prisotnost ni potrebna zaradi drugih razlogov (spremljanje invalidov, pomoč pri odkrivanju mamil, terapevtsko delo in drugo). V raziskavi je sodelovalo 24 lastnikov, ki imajo možnost vzeti psa s seboj na delo. Prihajajo z različnih področij (veterinarska ambulanta, mediji, trgovina za male živali, informatika, marketing, vzgoja in izobraževanje, rekreacija, administracija). Psi so različnih pasem (pritlikavi pinč, francoski buldog, koker španjel, havanski bišon, Jack Russell terier, šetlandski ovčar, pumi, basset hound, border collie, veliki šnavcer, labradorec, zlati prinašalec, nemški bokser, veliki švicarski planšarski pes), največ pa je mešancev. Med delovnikom pes potrebuje krajši ali daljši sprehod, kar nekateri nadoknadijo z dodatnimi urami ali se celo odpovedo malici.
Zaposleni v manjših oziroma lastnih organizacijah so o dovodu psa vnaprej vprašali sodelavce, v večjih organizacijah pa so za dovoljenje vprašali direktorja oziroma lastnika, nato sodelavce in/ali stranke. Več kot polovica meni, da delajo v organizacijah, ki so prijazne živalim, in tudi drugi zaposleni imajo možnost psa pripeljati s seboj.
Zaradi psa na delovnem mestu je potrebna določena mera prilagajanja, največ seveda v večjih organizacijah. Na Radiu Študent, na primer, so psi dobrodošli, omejitve gibanja pa obstajajo za določene prostore, kjer se nahaja draga tehnična oprema. Tri četrtine udeležencev poroča, da gre za ustaljeno politiko organizacije, nihče pa ne omenja pisnega dokumenta, ki bi pokrivalo obravnavano področje. Nenapisano pravilo pri večini je, kot pravi veterinarka (Moj Vet, d. o. o.), »da le ne moti strank in delovnega procesa.« Ustrezne in visoke standarde, katerega psa pripeljati, kdaj, kam, za koliko časa, si postavijo kar zaposleni sami. Več kot polovica udeležencev omenja tudi pomembnost značajskih potez psa – plašne, nedružabne in agresivne pse raje obdržijo doma. S seboj pripeljejo le psa, ki je umirjen, poslušen, čist, negovan, redno cepljen ter zaščiten proti zajedavcem.
[members_only]
Velika večina udeležencev meni, da prisotnost psa ugodno vpliva na delovno zadovoljstvo. Zaradi psa je udeleženka, ki dela kot prevajalka, »pri delu bolj zadovoljna, sproščena, manj se počuti samo.« Drugi udeleženki pa veliko pomeni, »da psička ni sama doma, ob prihodu domov pa ni potrebno takoj na sprehod.« Tudi drugi omenjajo, da jim pes popestri delovno rutino in vnese dodatno dinamiko v delovno okolje. Sedem udeležencev navaja, da ob prisotnosti psa pri delu doživljajo manj stresa, tudi če podaljšajo delavnik in potrebujejo manj dogovarjanja in usklajevanja z drugimi družinskimi člani o skrbi za psa v času njihove odsotnosti. Niso pa vsa razmišljanja le pozitivna. Zala, ki dela kot vodja marketinga, pravi: »Včasih sem celo bolj nervozna, ker moram gledati še, kje se moj pes nahaja.«
Več kot polovica jih meni, da ta ugodnost vpliva na večjo pripadnost organizaciji. Zanimiva je ugotovitev Sare iz Radia Študent, da »če imaš lahko psa ne delovnem mestu, je to dober razlog, da službe ne zamenjaš ob prvi možni priliki.« »Njena prisotnost v službi daje določeno toplino organizaciji in sproščenost,« dodaja Alenka iz agencije Luna TBWA. Kar 62,5 odstotka vprašanih pa pozitivno vrednoti prisotnost psa v obdobju stresnih situacij. Sašo Novak iz podjetja Batik pravi, da »prisotnost psa lahko pomaga pri premagovanju stresa.«
Mnenja o vplivu psa na delovno učinkovitost so deljena – 54 odstotkov jih meni, da prisotnost psa vpliva na to, da je zaposleni bolj učinkovit (na primer obvezen sprehod psa te sprosti med sicer neprekinjenim delom za računalnikom), 37,5 odstotka pa, da njegova prisotnost nima pomembne vloge. »Če se ukvarjam s težjim problemom ali nalogo, lažje razmišljam in se sprostim med sprehodom, igro ali preprosto le med božanjem psa,« je povedal Matevž Štular, 3D oblikovalec iz podjetja ZootFly.
Tri četrtine vprašanih ocenjuje, da so bili odzivi sodelavcev in vodij zelo pozitivni, v nekaterih organizacijah je pes celo postal nepogrešljivi član. Boštjan Troha iz podjetja Zootfly pravi: »Psička Prima je kmalu postala pribežališče za sodelavce pod stresom, ki je v naši panogi običajen (razvoj videoiger). Postala je prava maskota podjetja.«
»Ko sem se odločila za varstvo otrok, me je prešinilo, kako bodo starši sprejeli družbo psa, vendar jih veliko doma nima psa in so veseli, da stik z živaljo dobi otrok v varstvu,« poroča direktorica vrtca Jeanine Čoh. Tatjana Gregor, ki dela kot vodja pisarne na Inštitutu za ohranjanje naravne dediščine Lutra, pravi, da »zaradi psa s sodelavci več komuniciramo, se pogovarjamo, komentiramo, sodelujemo, se prilagajamo, smo obzirnejši.« Gotovo pa je realnost v večini organizacij takšna, kot jo opisuje udeleženka iz agencije Luna TBWA: »Za večino sem prepričana, da jih ne moti; nekatere prav razveseli. Zagotovo pa je vmes kakšen, ki se ne počuti lagodno. Načeloma pa so odzivi pozitivni.«
S tem, ko organizacija štirinožcem odpre svoja vrata, se začne spreminjanje organizacijske kulture v smeri večje odprtosti, tolerantnosti, prijaznosti zaposlenim. Do psov so po navadi bolj odprti delodajalci, katerih zaposleni nimajo veliko neposrednega dela s strankami oziroma tisti, za katere ni potreben poslovni slog oblačenja. Nekatere organizacije tudi jasno opredelijo, kateri prostori so psom prijazni in v katere nimajo dostopa, kot so na primer soba za sestanke, jedilnica, stranišča. Na ta način omogočimo normalno gibanje tistim zaposlenim, ki jim pasja družba ni prijetna ali ki so alergiki.
Rezultati pričujoče raziskave se pridružujejo ugotovitvam tujih raziskav, da je prisotnost psa na delovnem mestu pogosteje zaznana kot pozitivna in vzpodbudna, redkeje negativna ali ovirajoča. Predstavlja popestritev v delovnem okolju, spodbuja pogostejšo komunikacijo med zaposlenimi in blaži stres tako pri lastniku kot drugih zaposlenih. Preden pa to ugodnost uvedemo v organizacijo, je potrebno oblikovati jasna pravila vedenja tako za psa kot za lastnika.
[/members_only]Iris Smolkovič in Eva Boštjančič
Objavljeno v deseti številki revije Kužek