Organizirano šolanje psov in njihovih vodnikov

2663

organizirano-solanje-psovVzgoja psa se začne s prvim dnem njegovega prihoda v družino. Vodnik naj takoj poskrbi za prevzem nadrejenega položaja, ki ga bo najlažje utrjeval z nagrajevanjem želenega vedenja in s preprečevanjem prepovedanega. Kako to doseči, se lahko vodniki naučijo v tečajih šolanja psov, ki se začnejo spomladi in jeseni ter trajajo tri do štiri mesece, enkrat ali dvakrat na teden po eno uro. Delo poteka v skupinah, pri vajah so sicer lahko prisotni vsi družinski člani, želeno pa je, da psa vodi vedno isti vodnik.

[members_only]

Igralnih uric se lahko vodniki, s svojimi do največ pet mesecev starimi psi, začnejo udeleževati takoj po vključitvi psa v družino, že od najnižjih starosti naprej. Vodniki pridobijo osnovne nasvete o vzgoji psa, psi pa se spoznajo s svojimi vrstniki, novimi kraji in neznanimi ljudmi.

Mala šola je primerna za pse, starejše od štirih mesecev. Pes se v mali šoli nauči vseh osnovnih vaj na nekoliko nižji ravni zahtevnosti. Posebnost male šole je v tem, da se uspešno opravljeni poskusi vaj nagrajujejo, neuspešni pa prezrejo. Pes naredi samo tisto, kar si sam želi. Ker je za uspeh nagrajen, razvije pozitiven odnos do šolanja in vodnika. Psu tudi pri tej starosti prepovemo in preprečimo neželena vedenja: ogrožanje drugih udeležencev šolanja, grizljanje povodca, obleke ali rok, krajo priboljškov iz roke, samovoljno gibanje in vlečenje za povodec. Posebna pozornost je namenjena šibkejšim vodnikom z dominantnejšimi psi, katerim se pomaga pri prevzemanju vloge vodje.

Osnovni tečaj je namenjen pripravi vodnika in psa na izpit. Znanje iz male šole se nadgradi in utrdi. Pri vajah postajamo zahtevnejši in natančnejši. Pes mora vaje izvajati tudi ob prisotnosti motečih dejavnikov kot so drugi psi in ljudje. Ko psi dosežejo določeno stopnjo gotovosti in zanesljivosti, določene vaje opravimo tudi brez povodca. Po končanem tečaju psi obvladajo vodljivost na vrvici, prosto vodljivost, vodljivost skozi skupino ljudi, sedi v gibanju, prostor v gibanju, odpoklic in odlaganje z motenjem. Naučijo se tudi pravilnega vedenja v urbanem okolju in srečevanja z različnimi udeleženci v prometu. Psi, ki na dan izpita dopolnijo starost 12 mesecev, opravljajo izpit z nekoliko lažjimi vajami, tisti, ki pa so takrat stari že 14 mesecev ali več in vaje temeljito obvladajo, pa lahko opravijo zahtevnejši izpit. Opravljanje izpita ni obvezno, je pa zelo priporočljivo, saj vodniki spoznajo, kako se njihovi psi vedejo, ko sta prisotni napetost in trema vodnika. Ocenjevanje na izpitu opravi sodnik, ki je določen od Kinološke zveze Slovenije in ni bil prisoten pri šolanju, zato so ocene objektiven rezultat trenutno prikazanega znanja.

Samostojno delo s psom se lahko začne, ko pes zanesljivo obvlada osnovne vaje, tudi v prisotnosti drugih psov in ima opravljen vsaj en osnovni izpit. Namen nadaljevanja urjenja psa je lahko zelo različen. Šolanje se lahko razširi na učenje iskanja predmetov na sledi, učenje vaj obrambe, učenje zahtevnejših vaj iz poslušnosti, urjenje v spretnosti in hitrosti premagovanja ovir, ter izboljšanje natančnosti pri delu zaradi udeležbe na raznih tekmovanjih in drugo.

Človek in pes se po naravnih in pridobljenih danostih zelo razlikujeta, vaje v pasji šoli pa so namensko prilagojene tako, da želeni rezultat dosežemo, če združimo najboljše sposobnosti psa in vodnika. Vaje spodbujajo dobro sodelovanje vodnika in psa ter so uporabne tudi v vsakdanjem življenju. Ko se učimo izvajanja vaj, spoznavamo trike in prijeme, ki jih lahko uspešno uporabimo pri vzgoji psa in odpravljanju neželenega vedenja. Visoka stopnja znanja vodnika zagotavlja odlično sodelovanje in medsebojno spoštovanje med psom in vodnikom, ter privede do visoke kakovosti druženja, tako na vadbišču kot tudi v domačem okolju.

Celotna šola psov temelji na pozitivni motivaciji. Vodniki bodo lahko uspešno prenašali dobro počutje na svoje pse samo v primeru, če se bodo tudi sami tako počutili. Zato je prva naloga inštruktorjev, da v vodnikih prepoznamo njihove pozitivne lastnosti in sposobnosti, jih motiviramo s pohvalo in nanje prenesemo svojo dobro voljo. Inštruktorji, bolj kot z besedami, s svojim zgledom in ravnanjem pokažemo kako se dobra volja prenaša naprej. Samo zadovoljen vodnik bo sposoben svojega psa pozitivno motivirati. Inštruktorji se moramo zavedati, da šola ni obvezna, zato se je udeležijo samo najbolj vestni vodniki, ki so že samo z odločitvijo za udeležbo pri šolanju pokazali pohvale vredno angažiranost.

[/members_only]

Dušan Lobe

Objavljeno v enaindvajseti številki revije Kužek