Canisove ‘Šapice z razlogom’ potujejo tudi z letali

1743

canis-brnikV začetku maja 2015 je naše Slovensko združenje inštruktorjev – center za šolanje psov vodnikov in psov pomočnikov SLO-CANIS, v sodelovanju z Aerodromom Ljubljana in Adrio Airways, pripravilo trening za uporabnike psov pomočnikov in psov vodnikov ter njihovo osebje. Osnovno poslanstvo SLO-CANIS je namreč šolanje psov za pomoč gibalno in senzorno oviranih oseb. Zmanjka besed, ko vidiš na enem mestu več ljudi s svojimi psi vodniki in psi pomočniki. Zdelo se je, da se drenjamo, ampak to je bilo organizirano drenjanje. Na letališču smo imeli možnost se podrobno seznaniti z letališkimi postopki. Pet uporabnikov psov pomočnikov in vodnikov ter njihovi spremljevalci, skupaj nas je bilo trinajst, smo se prijavili na namišljen let v mesto Tartus. Opravili smo varnostno kontrolo, se sprehodili do izhoda in se po prevozu z avtobusom na ploščad z letali tudi vkrcali na eno izmed prizemljenih letal. Vmes pa doživeli kar nekaj smešnih situacij, ko nas je policist na eni izmed varnostnih kontrol povprašal kam gremo in nismo vedeli kje sploh je ta kraj Tartus in smo tako naleteli na odgovor: “Ja, za državo kamor greste bi pa že lahko vedeli.” Takrat smo dojeli, da gre zares, kot da bi res leteli v Estonijo. Za nas so posebej odprli pult za prijavo in izdali poimenske letalske vozovnice tako za ljudi, kot za naše pomočnike na štirih tačkah.

[members_only]

Sabina, ki ima psa vodnika Barona, je navdušeno pripovedovala: “Odkar imam Barona sem zelo ponosna na to, da lahko znova počnem veliko stvari na prostem, mož in otroci so sproščeni, saj vedo, da sem varna z njim, da bom prišla nazaj od koder koli. To je samostojnost in svoboda zame, pa tudi zanje, saj so razbremenjeni skrbi zame.«

Stojan in Tjaša sta dobila pripadnika letališke gasilske enote, ki sta usposobljena za osebno asistenco ljudem, ki so na invalidskih vozičkih. Oba sta morala presesti na manjše invalidske vozičke, Kira in Don pa sta vzorno čakala ob njiju.

»Sama imam s potovanji z Brnika zelo dobre izkušnje, medtem ko sem na primer v Španiji kar 45 minut čakala, da so me sploh spravili z letala. Sicer pa je tako, da mi, ki smo na vozičkih, četudi imamo poleg psa, brez pomoči osebja praktično ne moremo nič,« je povedala Tjaša in priznala, da je bil tokratni trening za njo kar stresen in naporen. »Že to, da nisem na svojem vozičku je zoprno, ker ga ne morem upravljati sama kot sicer, pač pa sem odvisna od drugih, poleg tega pa je nekoliko negotov tudi moj Don, saj je vajen električnega. Sicer ni težav, ker so ga dobro strenirali tudi z navadnim vozičkom, vseeno pa se vidi, da gre danes za odklon od rutine,« je še povedala študentka slovenistike.

In komentar predsednice SLO-CANIS, Darinke Lečnik-Urbancl?

»Super je bilo, da so nam pripravili vstop v letalo po najtežjih stopnicah kar jih premorejo. Zelo visoke in ozke so, poleg tega pa je ročka na vrhu ograje zelo nevarna za tiste, ki ne vidijo; prav danes smo ugotovili, da mora tam osebje nujno pomagati osebi, da se prime za ročaj in sestopi, pes pa mora hoditi zadaj za njim. Tako je najbolj varno. Bili smo zelo presenečeni, da naši psi niso imeli problemov z gibanjem po takih stopnicah. Pomembno je, da gredo vsi skupaj skozi protokole in osvežijo znanje.«

Trenutno v Evropski uniji poteka veliko aktivnosti, da bi se dostopnost uporabnikov psov vodnikov in psov pomočnikov na vsa javna mesta in javne prevoze še izboljšala. Pri nas to področje urejata Zakon o zaščiti živali in Zakon o izenačevanju možnosti invalidov, katerima pa so podlaga številne konvencije in deklaracije iz Evropske unije. Psi pomočniki, ki potujejo z letali, morajo biti vnaprej najavljeni, označeni z ustrezno oprtnico, imeti morajo veljavni potni list in identifikacijsko kartico akreditirane organizacije (šole, centra) s strani Svetovne zveze psov vodnikov (ali Evropske zveze psov vodnikov ali Mednarodne zveze psov asistentov), ki pse usposablja po točno določenih standardih.

Letališko osebje poskrbi za varno potovanje potnikov s posebnimi potrebami v skladu z letališkim priročnikom, ki je usklajen z zakonodajnimi zahtevami in potrjen s strani državnega organa za letalstvo. Adria Airways in Aerodrom Ljubljana sta zelo zgledna primera dobre prakse v Evropi v povezavi z uporabniki psov pomočnikov, katero smo tudi predstavili na mednarodni konferenci Evropske zveze psov vodnikov leto konec aprila v romunski Bukarešti. Zelo se namreč trudijo ugoditi potrebam in željam svojih potnikov v največji možni meri. Iz tega razloga smo njihovemu podjetju tudi predlagali nekaj ukrepov za izboljšave. Trenutno pri njih potekajo procesi uvajanja sprememb v operativne procedure in s tem tudi spremembe operativnih priročnikov. Med drugim se preučuje tudi možnost povečanja števila dovoljenih psov vodnikov/pomočnikov v potniški kabini. Res pohvale vreden pristop. Več informacij o pomoči potnikom s posebnimi potrebami najdete na spletni strani www.lju-airport.si in www.slo-canis.net.

Vsi smo bili več kot zadovoljni. Takšnega zglednega sodelovanja si želimo tudi v prihodnosti.

»In če ljudje v nas prepoznajo, da kot društvo s humanitarnim statusom dobro delamo in uvajamo vedno nove in prijazne načine kako osebam s posebnimi potrebami uresničiti želje po kakovostnem življenju, nas lahko podprejo. S poslanim kratkim SMS sporočilom s ključno besedo “PES” na 1919, bodo našemu združenju donirali en evro. Vsak evro šteje. Hvala vam,« zaključuje predsednica.

[/members_only]

mag. Darinka Lečnik-Urbanc, predsednica SLO-CANIS

Objavljeno v štiriindvajseti številki revije Kužek