Ameriška neprofitna organizacija Intermountain Therapy Animals je leta 1999 prva lansirala celovit program zgrajen na ideji branja psom. Program se je prijel in se od takrat hitro širi.
Otroci, ki se učijo brati so pogosto pod stresom. Ne zato, ker niso sposobni brati, temveč zato, ker postanejo nervozni in nesamozavestni. Strah jih je brati pred vrstniki, saj jih skrbi, da bodo delali napake, jih bodo kritizirali ali zasmehovali. Pogosto zmrznejo in stvari se le poslabšajo.
Namen programa
Reading Education Assistance Dogs oz. R.E.A.D. program druženju uporabnika in terapevtsko žival. S pomočjo branja živali se izboljšajo bralne in komunikacijske sposobnosti otrok.
Program se lahko izvaja kot aktivnost ali terapija s pomočjo živali. Namen aktivnosti je izboljšanje kakovosti življenja, izvaja se v različnih okoljih, sodeluje lahko skupina ljudi. Medtem ko je pri terapiji žival sestavni del zdravljenja, termini in cilji so v naprej določeni, napredek se dokumentira, pristop je individualen.
Terapevtska žival
Pes mora biti registriran, prestati usposabljanje in biti redno veterinarsko pregledan. Ustreznega temperamenta, negovan, miren, zanesljiv, ubogljiv. Dovoliti mora dotike in božanje. Na nenadne gibe in zvoke se ne sme negativno odzvati. Manjši psi so prijetni za zvijanje v naročju, a pogosto manj veseli bližine otrok. Veliki lahko sami postanejo blazina ali pa otroku položijo glavo v naročje.
Potek programa
V knjižnicah otroku namenijo približno 15 – 20 min, v okviru šole 20 – 30 min na teden. Nekaj minut za seznanitev in udobje, branje, na koncu še nekaj minut za trike, posladke, igro. Otrok med branjem boža psa, slednje sprošča, zniža krvni tlak in srčni utrip. Preden se otrok zave, pozabi kako težko se mu zdi branje in se ga začne veseliti.
Prednosti in rezultati programa
Knjižnice uspešnost programa merijo z navdušenjem in obiskom otrok. To je tudi razlog, da je program postal stalnica. V šoli se kažejo rezultati testov otrok, ki sodelujejo. Mnogi učitelji so opazili, da otroci, ki sodelujejo v bralnem programu začnejo prostovoljno glasno brati v razredu, so bolj samozavesti, dvigujejo roke in govorijo v razredu, ko prej niso mogli.
Sodelujejo lahko psi vseh velikosti, od malih do velikih. Obstajajo tudi R.E.A.D. programi z mačkami, kunci, morskimi prašički, afriško sivo papigo, miniaturnim konjem in mini oslom za tiste, ki imajo raje družbo alternativnih poslušalcev. Slednji imajo pogosto dodatno dozo privlačnosti, saj mnogi otroci nikoli niso imeli priložnosti biti v stiku z drugimi domačimi živalmi, razen s psi in mačkami.
O tem, da bi imeli otroci negativne reakcije na pse ne poročajo. Včasih se bojijo velikih psov, vendar jim lahko vedno pomagamo, da se spoznajo in premagajo strahove. Nikoli ne vsiljujemo interakcije.
Večina psov resnično uživa v preživljanju časa s svojim lastnikom in drugimi ljudmi, božanju in priboljških. Ena najpomembnejših stvari je zagotoviti, da živali niso prisiljene sodelovati, če se ob tem ne počutijo udobno.
Darja Polajžer
Viri: